این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی تجربه انتظار در اعضای خانواده بیماران تحت عمل جراحی: مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رویکرد خانواده محور بخش مهم مراقبت از بیماران جراحی و خانواده‌شان می‌باشد. مراقبت پرستاری زمانی موثر است که علاوه بر بیمار، خانواده آن نیز کانون توجه قرار گیرد. شناخت تجربیات خانواده بیماران می‌تواند پرستاران را در ارائه مراقبت بهتر یاری نماید لذا این مطالعه با هدف توصیف تجربه انتظار در اعضای خانواده بیماران تحت عمل جراحی انجام شد. روش: در این مطالعه کیفی، مشارکت‌کنندگان 17 نفر از اعضای خانواده بیماران تحت عمل جراحی بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری تا رسیدن داده‌ها به اشباع انتخاب شدند. روش جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته بود. از نرم افزارهای Word و Onenote برای ثبت مصاحبه‌ها و کدهای استخراج شده و از روش تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها منجر به ظهور درون‌مایه "انتظاری پرتنش" گردید که مشتمل بر چهار طبقه "دغدغه‌های ذهنی و فکری"، "ترس و نگرانی"، "واکنش‌های روحی روانی" و "واکنش های روان‌تنی" بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه به کارکنان مراقبت سلامتی به ویژه پرستاران، کمک می‌کند تا درک بهتری نسبت به احساسات اعضای خانواده و دغدغه‌های آنان پیدا نمایند و به تبع آن، در جهت کاهش این دغدغه‌ها برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را به عمل آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انتظار، جراحی، خانواده بیمار، تحقیق کیفی

عنوان انگلیسی Experience of Families for Waiting during their Patients’ Surgery: A Qualitative Research
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: A family-centered approach is an important part of the care process for surgical patients and their families. Nursing care is effective only when the family is taken into consideration. Understanding of family members’ experiences could helps nurses for better care services. Thus, this study aimed to explain the experience of waiting in families of patients undergoing surgery. Method: In this qualitative study, 17 family members of patients undergoing surgery were selected by purposive and theoretical sampling until data saturation. Semi structured interviews were held for data collection. For transcription and analysis of interviews, Microsoft Word and One Note software was used and date were analyzed using content analysis approach. Results: According to the findings, “Stressful waiting” was the main theme of study which was consisted of four categories, i.e. “mental and intellectual concerns”, “fear and worry”, “psychological reactions” and “psychosomatic reactions”. Conclusion: Finding of this study can help healthcare professionals especially nurses to get a better understanding of the family emotions and concerns in this situation and as a result could be planning for decreasing such concerns.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Waiting, Surgery, Patient’s family, Qualitative research

نویسندگان مقاله تابنده صادقی | tabandeh sadeghi
rafsanjan- nursing and midwifery school
رفسنجان- دانشکده پرستاری و مامایی

ناهید دهقان نیری | nahid dehghan nayeri
tehran- nursing and midwifery school
تهران- دانشکده پرستاری و مامایی

عباس عباس زاده | abbas abbaszadeh
shahid beheshti nursing and midwifery school
تهران- دانشکی و مامایی شهید بهشتی ده پرستار


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-318-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات