این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۸۰-۹۲

عنوان فارسی تبیین فرآیند مواجهه مدرسین پرستاری غیرهیات علمی با ابهام نقش حرفه‌ای: رویکرد نظریه پایه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مدرسین پرستاری از جمله تاثیرگذارترین افراد در آینده حرفه پرستاری می باشند. گروهی از مدرسین پرستاری به صورت غیرهیات علمی در این حرفه مشغول به انجام وظیفه می‌باشند و این امر سبب می‌گردد تا آنان مشکلات خاص خود را تجربه نمایند. هدف از این مطالعه تبیین فرآیند مواجهه مدرسین پرستاری غیرهیات علمی با ابهام نقش حرفه‌ای بود. روش: در این مطالعه کیفی از رویکرد نظریه پایه استفاده گردید. به این منظور 10 مدرس پرستاری غیرهیات علمی، 1 معاون آموزش و پژوهش و 1 رئیس دانشکده در 12مصاحبه‌ نیمه ساختار یافته شرکت نمودند و داده‌ها به طور هم‌زمان از طریق مقایسه مداوم با روش اشتراوس و کوربین نسخه 1998مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: طبقات اصلی در این پژوهش عبارت بودند از نقصان قوانین و شرح وظایف، تنوع محیط کاری، سردرگمی، باورهای رفتاری، مدرک تحصیلی، بازخوردهای نامناسب و ناتوانی در ایفای نقش. تعهد حرفه‌ای به عنوان مقوله اصلی در این پژوهش نمایان گردید. این عامل بدان معناست که مدرسین پرستاری در هنگام مواجهه با ابهام نقش حرفه‌ای با اتکا به تعهد حرفه‌ای سعی در ایفای نقش مطلوب می‌نمایند. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که ابهام نقش پدیده‌ای پویا و تاثیرگذار بر تعهد حرفه‌ای مدرسین پرستاری غیرهیات علمی می‌باشد. لذا توجه به عوامل زمینه‌ساز ایجاد ابهام نقش و تلاش در جهت برطرف نمودن آن‌ها می‌تواند بر فرآیند آموزش پرستاری اثرگذار باشد. .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابهام نقش، مدرسین پرستاری، نظریه پایه

عنوان انگلیسی Explaining the Process of Non-Faculty Member Nursing Instructors Encountering the Professional Role Ambiguity: A Grounded Theory Approach
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nursing instructors are the most influential people in the future of the nursing profession. A group of instructors in schools of nursing work as non-faculty members. This will cause them to experience their own problems. The present study aimed to exposure the process of nursing non-faculty member with professional role ambiguity. Method: This qualitative study was conducted using a grounded theory approach. 10 non-faculty members, 1 educational research assistant and 1 dean of School of Nursing were participated in this study. Data were simultaneously analyzed through constant comparative with Strauss and Corbin approach (1998). Results: The main categories in this study were the "lack of rules and duties, variety of work place, confusion, behavioral beliefs, educational certificate, inappropriate feedback, and failure to role playing". Professional commitment was the core category in this study. Conclusion: Results indicated that role ambiguity is a dynamic phenomenon affecting the professional commitment of non-faculty members. Therefore, attention to the underlying causes of role ambiguity and trying to resolving them can have an impact on nursing education process.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Role ambiguity, Nursing instructors, Grounded theory

نویسندگان مقاله امیر حسین پیشگویی | amirhosein pishgooie
nursing college of aja, end of kaj ave., infront of bahar shiraz ave., shariati st., tehran, iran
تهران، خیابان شریعتی، روبروی بهار شیراز، انتهای حیابان کاج، جنب بیمارتان خانواده، دانشکده پرستاری ارتش

ابوالفضل رحیمی | abolfazl rahimi
nursing college of baghiyatallah, velayat complex , araj cross, tehran, iran
تهران، سه راه اراج، مجتمع ولایت، دانشکده پرستاری بقیه الله عج


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-233-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات