این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۹۵-۲۰۷

عنوان فارسی خودآزاری در نوجوانان بزهکار ونوجوانان با سابقه اختلال های خُلقی: یک پژوهش کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: به دلیل ماهیت آسیب رسان خودآزاری مطالعه در این زمیته بویژه در نوجوانان اهمیت می بابد این پژوهش با هدف بررسی ویژگی‌ها و عوامل موثر در خودآزاری نوجوانان بزهکار و با سابقه اختلالات خلقی انجام شد. روش: در یک مطالعه کیفی(طرح پدیدارشناسی) خاضر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته توصیف‌های 16 نوجوان با سابقه خودآزاری در موقعیت های سرپایی وزندان ثبت شد. شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. برای تحلیل کیفی متن‌ها از تجزیه و تحلیل Colaizzi استفاده شد. یافته‌ها: واحدهای معنایی مصاحبه ها در قالب 144 کد مفهومی دسته‌بندی شدند. درون مایه های تعریف خودآسیب رسانی، رهایی و خلاص شدن، ابراز عشق و قدرت، خودآزاری بر اثر ترک شدن، خودآزاری برای تهدید کردن و جلب توجه، عدم تحمل هیجانهای منفی، عوامل خانوادگی، الگو گیری، و مصرف نوشیدنی های الکلی استخراج شدند. که در سه خوشه تحت عنوان معنا و مفهوم خودآرادی، انواع خودآزاری و علل خودآزاری دسته بندی شدند. نتیجه گیری:نوجوانان خودآزاری را به عنوان روشی برای رهایی از هیجان های منفی یا گرفتن حقوق نادیده گرفته شده خود می دانند. اختلاف با و الدبن و ار دست دادن دوست به عنوان وضعیت های پیش آیند و برانگیزاننده خودآزاری نقش دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودآسیب رسانی، اقدام به خودکشی، توجوانان کیفی

عنوان انگلیسی Self-harm in adolescents with delinquency and history of mood disorder: A qualitative research
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this study was to explore the characteristics and factors related to self-harm in adolescents with delinquency and history of mood disorders. Method: In a qualitative study (phenomenologic design), using semi-structured interview, the description of self-harm by 16 adolescents with history of self-harm in outpatient and custody setting were recorded. Participants were selected using purpose-oriented sampling. Texts were analyzed by Colaizzi's method. Results: Semantic part of interviews was classified in 144 conceptual codes. This theme was explored to definition of self-harm, escape and soothing, expressing love or power, self-harm by rejection, self-harm for threatening and attention seeking, disability in tolerating negative emotions, family factors, modeling, and alcohol drinking. Then, the classified in three clusters as meaning of self-harm, types of self-harm, and causes of self-harm. Conclusion: Adolescents consider self-harm as a way of escaping from negative emotions or a way for getting unseen rights. Conflict with parents and loss of friends have a role as trigger in self-harm.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-harm, suicide attempt, adolescent, qualitative

نویسندگان مقاله حمید خانی پور | hamid khanipour
تهران-اتوبان جلال-پل ازمایش.خوابگاه همت

احمد برجعلی | ahmad borjali
borjali@atu.ac.ir

محمود گلزاری | mahmoud golzari
mohmoud.golzari@gmail.com

محمد رضا فلسفی نژاد | mohamad reza falsafinejad
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

میترا حکیم شوشتری | mitra hakim shushtari
mitra.hakim@gmail.com


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-225-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات