این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۲۶۱-۲۷۶
عنوان فارسی
شایستگی بالینی در دانشجویان پرستاری بهداشت روانی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شایستگی بالینی در آموزش پرستاری بهداشت روانی، پایه و اساسی برای توسعه شایستگی در کار عملی پرستاری می باشد.تعاریف مختلفی از شایستگی بالینی وجود دارد اما در حیطه پرستاری بهداشت روانی تعریف مشخصی دیده نمی شود. هدف از این مطالعه تبیین مفهوم و چگونگی دستیابی به شایستگی بالینی در دانشجویان پرستاری بهداشت روانی، بود. روش: در مطالعه کیفی حاضر با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 16 نفر( پنج دانشجوی کارشناسی پرستاری ترم آخر، دو دانشجوی کارشناسی ارشد با گرایش پرستاری بهداشت روانی، چهر نفر عضو هیئت علمی روانپرستاری، سه سرپرستار و دو پرستار شاغل در بخش های روانپزشکی)انجام شد. در ضمن دو مصاحبه گروهی متمرکز با دانشجویان پرستاری نیز صورت گرفت. تمام مصاحبه ها ضبط شده و کلمه به کلمه پیاده گردید. داده ها از طریق تحلیل محتوای کیفی قراردادی، تجزیه و تحلیل شدند : یافته ها: در طول تجزیه و تحلیل داده ها، چهار مضمون اصلی پدیدار گشت که شامل:" آشناشدن و آمادگی"،"مواجه شدن"،"ارتباط تنگاتنگ" و کسب شایستگی بودند نتیجه گیری: دانشجوی پرستاری که در مقطع کارشناسی تحصیل می کند برای کسب شایستگی بالینی پرستار بهداشت روانی باید از مراحل مخصوصی عبور کند تا در نهایت توانایی کار در این حیطه را کسب نماید. در طی هر مرحله شاخص هایی وجود دارد که می تواند به دانشجو جهت کسب این شایستگی ها کمک نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجویان، پرستاری بهداشت روانی، شایستگی بالینی، مطالعه کیفی
عنوان انگلیسی
Clinical Competency in Psychiatric Nursing Students: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Clinical competency in psychiatric nursing education provides the foundation for the development of competency in nursing practice. There are different definitions of clinical competency, but there is no certain definition for it in psychiatric nursing. The purpose of this study was to explore the definition of and method of achieving clinical competency in psychiatric nursing students. Method: In this qualitative study semi-structured interviews were conducted with 16 participants (5 undergraduate senior students in their last term, 2 MSc students in the psychiatric field, 4 faculty members of the Department of Psychiatric Nursing, 3 head nurses, and 2 nurses working in psychiatric wards). In addition, we used two focused group interviews with nursing students. All interviews were recorded and transcribed. The data were analyzed using conventional qualitative content analysis method. Results: During data analysis, four main themes emerged preparation and familiarization, confrontation, involvement, and competency. Conclusion: Undergraduate nursing students need to pass specific stages before attaining clinical competency as a mental health nurse. Each stage has specific factors that may help the students on their path.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جمیله محتشمی | jamileh mohtashami
vali asr,niyayesh
ولی عصر تقاطع نیایش
مهوش صلصالی | mahvash salsali
tohid squre
میدان توحید دانشکده پرستاری و مامایی
مهرنوش پازارگادی | mrhrnoosh pazargadi
vali asr,niyayesh
ولی عصر تقاطع نیایش
هومان منوچهری | homan manoochehri
vali asr,niyayesh
ولی عصر تقاطع نیایش
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-277-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات