این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۳۴-۱۴۵
عنوان فارسی
ادراک مربیان بالینی پرستاری از موانع آموزش بالینی چالش ها و راهکارها: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تجربه آموزش بالینی امکان بکارگیری مبانی نظری و پذیرش نقش حرفهای را فراهم می سازد و انتظار میرود که فرصتی را برای کسب توانمندیهای لازم فراهم کند. شناخت مسائل آموزش بالینی و رفع و اصلاح مشکلات در تربیت افراد کارآمد نقش بسزایی دارد. مطالعه حاضر به منظور بررسی درک مدرسین پرستاری از آموزش بالینی، چالشها و راهکارها انجام شده است . روش: پژوهش حاضر مطالعه کیفی توصیفی است. مشارکت کنندگان 14 نفر از اساتید دانشکده پرستاری بودند و نمونه-گیری به صورت مبتنی بر هدف و تارسیدن به اشباع داده ها انجام شد.گردآوری دادهها با روش مصاحبه بود. تمام مصاحبهها ضبط، دستنویس و سپس خط به خط تحلیل شد. از نرم افزار One Note 2010 برای ثبت مصاحبهها و کدهای استخراج شده استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای آشکار استفاده شد. یافته ها: از تجزیه و تحلیل دادهها 4 درونمایه و 9 طبقه حاصل شد که شامل عرصه نمود پتانسیلهای یادگیری در عمل (ارائه توان استاد و ارائه توان دانشجو)، مواجهه با تعارضات کار واقعی (برنامهریزی غیر موثر، موانع اجرایی کسب مهارت بالینی)، آموزش بالینی کارآمد (برنامهریزی انعطافپذیر ارزشیابی محور، استاد بالینی موثر، گذر از وابستگی به سمت استقلال در عمل)، چالشهای حرفه ای در آینده (حرفه گریزی، محیط مراقبتی نا امن) بودند. نتیجه گیری: برنامهریزی مناسب جهت آموزش موثر در روند کسب مهارتهای بالینی توصیه میشود. در این راستا جذب و بکارگیری اساتید بالینی مجرب، تلاش در جهت بهسازی محیط آموزشی، توسعه همکاری بین مدرسین و بخشهای بالینی و تلاش در جهت بهسازی محیط آموزشی میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد. توجه به رفتارهای ورودی، هماهنگی و تناسب بین محتوای آموزش تئوری و مباحث عملی نیز از جمله مواردی است که به بهبود آموزش بالینی منجر میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بالینی، پرستاری، مطالعه کیفی
عنوان انگلیسی
Nursing Teachers´ Perception of the Challenges of Clinical Education and Solutions: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The clinical education experience provides an opportunity for the application of theoretical concepts and acceptance of professional roles. Determining the challenges of clinical education and planning for a better education has an important role in training effective individuals. This study was done to determine nursing teachers’ viewpoints toward clinical education, its challenges, and their recommendations. Method: This is a descriptive, qualitative study on nursing teachers. Purposeful sampling was used for data gathering until data saturation in total, 14 teachers participated. For transcription and analysis of 18 interviews One Note 2010 was used. Data was analyzed using manifest content analysis. Results: During analysis, 4 themes and 9 subthemes immerged. They included presentation of learning potential in practice (of the teacher, and students), confrontation with challenges in real situations (ineffective planning, and administrative obstacles to clinical training), effective clinical education (effective, flexible, and assessment-based planning, effective teacher, and transition from dependent to independent practice), future professional challenges (evasion from professions, and unsafe caring environment). Conclusion: According to the results of the present study appropriate planning for effective teaching and clinical training is suggested. It seems that the use of expert teachers, improvement of the learning environment, development of the relationship between teachers and clinical staff, special attention to entry behaviors, and coordination between theoretical and practical concepts should be considered for an effective education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Clinical education, Nursing, Qualitative study
نویسندگان مقاله
عباس عباس زاده | abbas abbaszade
kerman medical university
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
فریبا برهانی | fariba borhani
kerman medical university
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
سکینه سبزواری | sakine sabzevari
razi nursing school
دانشکده پرستاری رازی
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-53-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات