این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۷۳-۱۸۳

عنوان فارسی ماموگرافی از دیدگاه زنان روستایی شهرستان بجنورد: پژوهش کیفی جهت طراحی مداخله مبتنی بر بازاریابی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سرطان پستان شایع ترین علت منجر مرگ در زنان است. با تشخیص زودرس و درمان این بیماری، می توان میزان بقای بیماران را افزایش داد. ماموگرافی یکی از موثرترین روش ها در تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه است. هدف از اجرای این مطالعه کیفی بررسی دیدگاه زنان روستایی شهرستان بجنورد در مورد ماموگرافی جهت طراحی مداخله مبتنی بر بازاریابی اجتماعی بود. روش کار :در این پژوهش کیفی، که داده های آن با روش بحث گروهی متمرکز گردآوری شد، 46 نفر از زنان روستایی واجد شرایط دو روستای مورد و شاهدمشارکت داشتند . بحث ها ضبط و پیاده سازی شده و به روش تحلیل محتوای Banner و با استفاده از نرم افزار Atlas.ti مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج : پنچ مفهوم اصل اصلی شامل نقش ماموگرافی در سلامت زنان، موانع عدم انجام ماموگرافی، راهکارهای افزایش انجام ماموگرافی، مکان و کانال های مناسب برای ارتباط با زنان روستایی و انتقال محصولات و خدمات به آنها و افراد تاثیر گذار بر رفتار زنان روستایی شناسایی شد. نتیجه گیری : مداخله مبتنی بر الگوی بازاریابی می تواند بر افزایش میزان ماموگرافی موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Mammography in Rural Areas of Iran: A Qualitative Study for Designing a Social Marketing Intervention
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Breast cancer is the most common cancer leading to death in women. So, early detection and treatment of it is very important and increase the patient survival. Mammography is one of the most effective methods for diagnosis of the breast cancer. We aimed to study for designing a social marketing intervention in rural areas of Bojnourd, Iran to propagate using mammography among women. Method: In this qualitative study, 46 women in four focus group discussions (FGD) discussed their views and ideas about mammography. All discussions were voice-recorded and written by two note takers. Using ATLAS.ti5.2 software, the collected data were analyzed. Results: Five main themes including mammography in general, barriers to doing mammography, appropriate communication methods and channels and opinion leaders for them to do this exam, were extracted. Conclusion: Designing a social marketing-based intervention can be useful for propagation of using mammography among women.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هادی نیستانی | hadi neyestani
north khorasan university of medical sciences, bojnurd , iran
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

علی وفایی نجار | ali vafaee najar
mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

حسین ابراهیمی پور | hossein ebrahimipour
mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

محسن شمس | mohsen shams
yasouj university of medical sciences, yasouj, iran
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)

حبیب اله اسماعیلی | habibollah esmaeili
mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

نادر نیک پرست | nader nikparast
north khorasan university of medical sciences, bojnurd , iran
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

ملیحه نصرتی | maliheh nosrati
north khorasan university of medical sciences, bojnurd , iran
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-132-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات