این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۲۵۵-۲۶۷

عنوان فارسی تجارب یادگیری مشارکتی در آموزش مسئله محور: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش مسئله محور یکی از روشهای فعال آموزش و یادگیری است که به منظور به کارگیری موثر آن در شرایط موجود آموزشی، سبک تعدیل شده آن با هدایت مدرس به جای گامهای هفت گانه توصیه شده است . علیرغم شناخت تاثیر روش های فعا ل آموزشی از جمله روش مبتنی بر حل مسئله و بهره وری بیشترآن در عمق یادگیری ، هنوز در جایگزینی آن با شیوه های منفعل و سنتی چالش های زیادی وجود دارد.هدف از این مطالعه تبیین تجارب دانشجویان کارشناسی ارشد از روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله با سبک تعدیل شده و هدایت محور بوده است. روش بررسی :در این مطالعه کیفی 15 دانشجوی کارشناس ارشد پرستاری سال آخر و فارغ التحصیل که در طی دروس مختلف آموزشی مقطع ارشد، تجربه آموزش ویادگیری مبتنی بر حل مسئله را دارا بودند،شرکت داشتند. شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه نیمه ساختار بود و علاوه بر مصاحبه حضوری ، به صورت گروه متمرکز نیز از دانشجویان مصاحبه صورت گرفت .پس از مصاحبه متن مصاحبه ها عینا پیاده شد و همزمان تجزیه و تحلیل داده ها ، استخراج و طبقه بندی تم ها انجام گرفت. داده های پژوهش با روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شد. یافته ها : نتایج نشان داد روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله، تجربه یادگیری فعال ،خود راهبری، انگیزش ، تفکر نقادانه و یادگیری از مسیر جستجو و تحقیق همراه است. همچنین شرکت کنندگان محدودیتهای این رویکرد را ، عدم وجود آمادگی و مهارت کافی در دستیابی به منابع، زمان بر بودن ، هدایت ناکافی، ناهماهنگی اعضاء گروه در انجام کار تیمی می دانستند . بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه بیانگر ضعف مهارت های ضروری برای انجام MPBL بوده است از جمله کار گروهی که فرصتی برای رشد ارتباطات بین فردی ، پویایی گروه ، و بررسی و درک موضوعات و کسب عمیق اطلاعات آموزشی است.همچنین تدارک موضوعات و مسائل یادگیری همراه با بسته های راهنمای آموزشی وهدایت و ایجاد آمادگی کافی به منظور استفاده بهینه از زمان امری اجتناب ناپذیر است. لذا حمایت سیستم آموزشی و مدرسین در توسعه زمینه و بستر مناسب آموزش به روش MPBL برای استفاده از مزایا و فواید ارزنده این روش آموزشی ضروری است با توجه به تاثیر روش تعدیل شده حل مسئله در تقویت مکانیزمهای یادگیری خصوصا در سطح تحصیلات تکمیلی پیشنهاد می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Collaborative Learning Experiences in Problem-Based Learning (PBL) Education: a Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background: Problem- based education is one of the active teaching and learning methods. MPBL is a modified version PBL with teacher’s guide suggested to be used (instead of using seven steps method) in existing educational program. In spite of the evidence to the efficiency of active learning methods such as problem based learning, still challenges are there about the replacement of those methods with traditional learning methods. This study thus conducted in Razi Faculty of Nursing and Midwifery to describe M.sc nursing students ‘experiences of using modified problem-based learning methods during their educational period. Method: 15 MSc nursing students from who had the experience of using problem based learning participated in this study. For collection of data, semi-structured, Individual and group discussion interview conducted. The interviews were tape recorded and transcribed verbatim. Using content analysis interviews were analyzed. Results: Problem- based learning experienced by the students as : 1)an active, 2)motivational, 3)self direct and 4)critical method. Lack of resources, preparedness and skills, time consuming, guide insufficiency, and team inconsistency were experienced by students as barriers to efficiently use of the method. Conclusion: Adequate skills and consistency in team work could hasten group dynamic, facilitate and deepen their learning and provide an opportunity for students to develop their interpersonal interactions. Providing educational package, accessible recourses, and well guidance for students as well as making them prepare to effectively use the time seems necessary. Student nurses needs to be supported by the educational system and skilled educators in order to be able to use active learning methods (such as MPBL) during their educational practice.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عصمت نوحی | esmat noohi
kerman university of medical sciences
ابتدای هفت باغ پردیزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان دانشکده پرستاری مامایی رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

عباس عباس زاده | abbas abbaszadeh
kerman university of medical sciences
ابتدای هفت باغ پردیزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان دانشکده پرستاری مامایی رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

سادات سیدباقر مداح | sadat sayed bagher madah
تهران ولنجگ خیابان دانشگاه، خیابان کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

فریبا برهانی | fariba borhani
kerman university of medical sciences
ابتدای هفت باغ پردیزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان دانشکده پرستاری مامایی رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-30-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات