این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۲۶۷-۲۷۶

عنوان فارسی پرستاری در مرحله پارادایم یا پره پارادایم؟
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: استفاده مدرن از کلمه پارادایم با افکار نظری Kuhn آغاز شد و از آن پس انقلاب علمی در علوم زخ داد. پارادیم مجموعه مقبولیت­های کارگزاران یک رشته است و چارچوبی را فراهم می سازد که دانشمندان برای حل مسائل علمی در آن محدوده پژوهش می کنند. آن چه علم را از غیر علم جدا می کند وجود پارادایم است. روش: این مقاله به شیوه مروری با مطالعه کتابخانه ای و جستجوی پایگاه­های اطلاعاتی قابل دسترس شامل SID, Magiran, Science direct, Proquest, CINHAL انجام شد. یافته ها: پارادایم پرستاری مانند بنیاد یک ساختمان، هدف­ها و مرزها را تعیین می کند. در پرستاری پارادایم بر اساس سهیم کردن ارزش ها و پیش فرض های مربوط به مفاهیم کلیدی از قبیل شخص، سلامتی، محیط و پرستاری است. مرزها برای مفاهیم کلیدی از فرهنگ پرستاری با آموزش، تجارب کاری و ارزش هایی که روی مشاهدات فرد از حوادث و موقعیت ها اثر می گذارد، منعکس می شوند. آن ها پایه و اساس ساختن مفاهیم کلیدی پرستاری هستند. این که دقیقاً پرستاری در مرحله پارادایم یا پره پارادایم است، در مقالات یا کتب بررسی شده دقیقاً مطرح نشده است؛ البته لزوم توجه به این نکته حایز اهمیت می باشد. نتیجه گیری: برخی معتقدند که چون دوره علم نرمال ممکن است برای پرستاری رخ ندهد. پس در مرحله پره پارادایم است. اما برخی دیگر معتقدند که اگر بپذیریم که پرستاری در مرحله پره پارادایم است، نمی توان آن را یک علم دانست. پس چون دارای فلسفه است، یک علم است و در مرجله پارادایم است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پارادایم، پرستاری، پره پارادایم، علم پرستاری

عنوان انگلیسی Nursing in the Pre-paradigm or Paradigm Stage?
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The modern use of the word paradigm began with the theoretical ideas of Thomas Kuhn and then the scientific revolution occurred. Paradigm is a set of concepts accepted by scientists in their study area and provides a framework in which scientists can solve scientific problems. Paradigm is what separates science from nonscience. Method: This review was undertaken by library studies using databases such as CINHAL, Proquest, Science direct, Magiran and SID. Results: Nursing paradigm, like the foundation of a building, determines the goals and boundaries of nursing. In nursing, paradigm is based on shared values, and assumptions related to key concepts such as the individual, health, environment, and nursing. The boundaries of key concepts are reflected in teaching or nursing culture, work experiences, and values which affect our observations of events and situations. These are the foundation for creating the key concepts of nursing. Conclusion: Some believe that nursing may not have a normal science period therefore, they believe it is in its paradigm period. Others believe that if we accept that nursing is in the preparadigm stage then it cannot be considered a science therefore, because it has a philosophy and is a science it is in the paradigm stage.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Paradigm, Nursing, Pre-paradigm, Nursing Science

نویسندگان مقاله فاطمه بهرام نژاد | fatemeh bahramnezhad
nosrat st., tohid sq., faculty of nursing and midwifery, tehran, iran
تهران میدان توحید ابتدای نصرت شرقی دانشکده پرستاری مامائی تهران

مهوش صلصالی | mahvash salsali
nosrat st., tohid sq., faculty of nursing and midwifery, tehran, iran
تهران میدان توحید ابتدای نصرت شرقی دانشکده پرستاری مامائی تهران


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-119-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات