این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۲۹۸-۳۰۹

عنوان فارسی تعامل گرایی نمادین در گراندد تئوری: دیدگاهی برای تبیین ارتباط استاد و دانشجو در آموزش بالینی پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تعامل گرایی نمادین با روشهای تحقیق کیفی و به ویژه با رویکرد گراندد تئوری مرتبط می باشد، اما در اکثر تحقیق های انجام شده، این ارتباط و ماهیت آن به وضوح بیان نشده است. آگاهی در مورد ماهیت ارتباط بین این دو بعنوان راهنمائی برای جمع آوری و تحلیل داده ها به محققین کیفی کمک می کند. این مطالعه مروری با هدف تبیین ماهیت ارتباط تحقیق گراندد تئوری با تعامل گرایی نمادین به عنوان دیدگاهی برای بررسی ارتباط استاد و دانشجو در آموزش بالینی پرستاری انجام شد. روش: در این مطالعه مروری برای دستیابی به هدف مطالعه در پایگاه های اطلاعاتی Scopus, Elsevier, Google scholar, ProQuest جستجو شد. کلید واژه های تعامل گرایی نمادین، گراندد تئوری، روش شناسی، ارتباط استاد و دانشجو و آموزش بالینی پرستاری مورد استفاده قرار گرفت و سپس مقاله ها مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: محققین در این مطالعه با بررسی مقاله های موجود ابتدا ارتباط بین اصول و فرایندهای متدولوژیک Blumer را در مورد تعامل گرایی نمادین با روش شناسی گراندد تئوری مطرح نموده اند و سپس قدرت توضیحی تعامل گرایی نمادین را بعنوان زیربنای فلسفی در مطالعه گراندد تئوری در مورد تبیین فرایند ارتباط استاد و دانشجو در آموزش بالینی پرستاری مورد بحث قرار دادند. نتیجه گیری : در مواردی که تحقیق گراندد تئوری بدون وجود چارچوب تئوریکی تعامل گرایی نمادین به عنوان چارچوب توضیحی مطالعه انجام شود، محقق به جای تبیین رفتارها و فرایندها به توصیف آنها می پردازد. نتایج این مطالعه مروری می تواند راهنمایی برای پژوهشگران علاقه مند به روش گرانددد تئوری باشد که قصد دارند مطالعه خود را بر مبنای فلسفی تعامل گرایی نمادین انجام دهند همچنین این نتایج در جنبه های هدایت مطالعه جمع آوری و تحلیل داده ها سودمند واقع می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Symbolic Interactionism in Grounded Theory: A Viewpoint for Explaining the Student-Educator Relationship in Clinical Nursing Education
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Although it is generally acknowledged that symbolic interactionism and grounded theory are connected, the precise nature of their connection remains implicit and unexplained in reviewed articles. Awareness of the nature of their connection can help qualitative researchers as guidance for data collection and analysis. This study was accomplished with the aim of exploration of the connection between grounded theory and symbolic interactionism. Method: The search of related articles and resources was done in databases such as Scopus, Elsevier, Google Scholar, and ProQuest and with keywords including grounded theory, symbolic interactionism, and methodology. Then the selected articles were reviewed. Results: In this study, researchers, by reviewing of related articles, have propounded the connection between methodological principles and processes of Blumer in the symbolic interactionism with grounded theory. Then, they have argued about the explanatory power of symbolic interactionism as a philosophical basis in a grounded theory study in the explanation of student-teacher relationship in clinical nursing education. Conclusion: When the grounded theory study is undertaken without a symbolic interactionism framework as an explanatory framework, the researcher describes rather than explains the data.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Symbolic interactionism, Grounded theory, Methodology

نویسندگان مقاله عباس حیدری | abbas heydari
school of nursing amp;amp; midwifery, ebne sina street, mashhad
مشهد، چهارراه دکترا، دانشکده پرستاری مامائی

فریبا یعقوبی نیا | fariba yaghoubinia
school of nursing amp;amp; midwifery, ebne sina street, mashhad
مشهد، چهارراه دکترا، دانشکده پرستاری مامائی

رباب لطیف نژاد رودسری | robab latifnejad roudsari
school of nursing amp;amp; midwifery, ebne sina street, mashhad
مشهد، چهارراه دکترا، دانشکده پرستاری مامائی


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-98-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات