این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۲۲۹-۲۳۹
عنوان فارسی
چالش های آموزش اثربخش، تأملی بر تجارب درک شده مدرسان پرستاری: آنالیز محتوا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رشد و توسعه مؤسسات دانشگاهی در دهه اخیر با چالش های بسیاری همراه بوده است. شناخت این چالش ها در آموزش پرستاری به لحاظ کار با انسان از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که هر گونه کاستی و نقصان در آموزش پرستاری تأثیر مستقیم بر دانش و مهارت بالینی و در نهایت سلامت افراد جامعه خواهد داشت. هدف این مطالعه تبین تجارب درک شده مدرسان پرستاری در مورد چالش های آموزش اثربخش در پرستاری بود. روش : این مطالعه کیفی با مشارکت 15 نفر از مدرسان و پرسنل پرستاری با سابقه کار در امر آموزش انجام گردید. افراد طبق نمونه گیری هدفمند و در ادامه نمونه گیری نظری انتخاب شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه از آنان، داده ها با استفاده از مصاحبه فردی به صورت نیمه ساختار یافته، حضور در عرصه و دست نوشته ها جمع آوری شد. کلیه مصاحبه های ضبط شده روی کاغذ بازنویسی و مرور شد. سپس به روش تحلیل محتوای متعارف با رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تم ها یا درون مایه ها استخراج گردید. معیارهای تأییدپذیری و انتقال پذیری جهت حمایت از صحت و استحکام داده ها لحاظ گردید. یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل نتایج، سه درون مایه اصلی نقش کمرنگ مراقبت در آموزش، صلاحیت فنی ناکافی و ارزشیابی هدایت نشده به عنوان چالش های مهم در آموزش اثربخش شناسایی شد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بصیرتی را برای مدرسان پرستاری در رابطه با چالش های فرایند آموزشی که با آن مواجهند، فراهم نمود. مدرسان و برنامه ریزان آموزش پرستاری می توانند با استفاده از نتایج این مطالعه بر اساس تجربیات مشارکت کنندگان با شناسایی ضعف های موجود در فرایند آموزش به بازنگری برنامه ریزی آموزشی با هدف مراقبت محور بودن بپردازند. اصلاح و بهبود این فرایند موجب اثربخشی بیشتر آموزش، تربیت پرستاران توانمند و ماهر و فراهم شدن زمینه اعتلای سلامت جامعه خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Iranian Nursing Instructors’ Perceived Experiences of Challenges of Effective Education: A Qualitative Content Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Any shortcoming and deficiency in training has direct impacts on clinical knowledge and skills of nurses. Such impacts will eventually affect community health. The purpose of the present study was to explore nursing instructors’ perceptions about challenges of effective education in Iranian nursing. Method: A qualitative content analysis approach in-depth Semi-structured interviews and purposeful sampling were conducted in 2011 with 15 participants to better understand their perceptions of the effectiveness education In Ahvaz and Tehran University of Medical Sciences. Results: The data analysis resulted in three main themes achieved: ‘Non-care-centered education, inadequate technical competence ‘Evaluation not conducted, were considered as important challenges of in effectiveness education in Iranian nursing. Conclusion: The findings can be helpful for international nurse instructors and educational planners to be exposed to the unheard perspectives of nursing faculties and reconsider the weakness of effective education in nursing planning and evaluation process conducted by them. We suggested that educational goals in nursing are designed base on “care”. If the weaknesses have improved, it can lead to achieve technical competency of nurses and community health will promote.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نسرین الهی | nasrin elahi
دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده پزشکی –گروه پرستاری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فاطمه الحانی | fatemah alhani
دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده پزشکی –گروه پرستاری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فضل الله احمدی | fazllolah ahmadi
دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده پزشکی –گروه پرستاری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-105-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات