این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۸۱-۹۱

عنوان فارسی تجربه اولین قاعدگی ( Menarche) در دختران دانش آموز
چکیده فارسی مقاله  چکیده مقدمه: اولین قاعدگی یا منارک (Menarche) رخداد مهمی در زندگی فرد محسوب م یشود و اگر چه فرایندی طبیعی است، اما گاهی اوقات همراه با تغییرات و ناراحتی های جسمی و چالش های بهداشتی همراه می باشد که در نهایت می تواند موجب اثرات مخرب روحی، جسمی و حتی اجتماعی شود. بنابراین این پژوهش با هدف، تبیین تجربه دختران دانش آموز از اولین قاعدگی انجام شد. روش: مطالعه کیفی حاضر بر روی 17 دانش آموز دختر دبیرستانی به صورت هدفمند صورت گرفت. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش گروه متمرکز استفاده شد. تجزیه و تحلیل داد هها با&
کلیدواژه‌های فارسی مقاله منارک، تجربه، دختران دانش آموز، تحلیل محتوای کیفی.

عنوان انگلیسی The First Menstruation Experience among Student Girls
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Puberty is a beginning of significant developments to adolescents. This event is associated with many changes in different aspects of an individual’s life. One of the changes is menstruation. The first menstruation (or menarche) is a natural phenomenon and an important occurrence in a girl’s life, but sometimes it involves physical disturbances and health challenges that can have negative physical, mental and social effects. The literature indicates a strong relationship between understanding menstruation and cultural backgrounds. This study was carried out to explore the first menstruation experience among student girls. Method: 17 student girls were selected by purposeful sampling from target high schools. For data gathering, semi-structured interviews and the focus group method were used. The data were analyzed through a qualitative content analysis based on Graham and landsman method. Results: The findings of this study showed 5 themes including: inadequate readiness, paradox feeling, numerous problems, support, and subjective and serious event occurrence. Conclusion: The findings of this study gave a clear understanding of the menarche phenomenon in student girls. This understanding can be enriched by future studies and considering the above mentioned themes. These categories and themes can be used in teaching girls, mothers and instructors. Hence, a better understanding of girls’ wishes and concerns in this context is useful and vital..
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ژیلا سلطان احمدی | zhila soltanahmadi
کرمان ابتدای بلوار هفت باغ پردیزه افضلی پور

فریبا برهانی | fariba borhani
کرمان ابتدای بلوار هفت باغ پردیزه افضلی پور

مهری کهن | mehri kohan
کرمان ابتدای بلوار هفت باغ پردیزه افضلی پور


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-92-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات