این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۰۲-۱۱۱

عنوان فارسی ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری به روش ارزشیابان متعدد: تجربیات و دیدگاه مدرسین
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در آموزش بالینی پرستاری، به طور کلی ارزشیابی دانشجویان بر عهده مربیان پرستاری م یباشد. فرایندی که همواره هم برای مربیان و هم دانشجویان چالش برانگیز بوده است. به نظر م یرسد یکی از راه های روبرو شدن با این چالش، استفاده از افراد مختلف در ارزشیابی یا به بیان دیگر استفاده از روش ارزشیابان متعدد است. هدف از پژوهش حاضر، تبیین تجربیات و دیدگا ههای مدرسین پرستاری در مورد این روش در ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی- توصیفی بود. مشارکت کنندگان در پژوهش، 14 مدرس پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران بودند که بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف و تا اشباع داده ها انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه های فردی نیمه ساختار یافته صورت گرفت. تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای کیفی نهفته انجام شد. متن هر مصاحبه بارها خوانده شد و واحدهای معنایی مشخص گردیدند. سپس کدگذاری صورت گرفت. پس از آن کدها، خلاصه و بر اساس مشابهت ها دسته بندی شده و طبقات را به وجود آوردند. در نهایت طبقات درون مایه ها را تشکیل دادند. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل داد ههای به دست آمده از متن مصاحب هها، دربرگیرنده سه درون مایه محوریت مربی، چالش ها و توانمندی بود. نتیجه گیری: اکثریت مشارکت کنندگان معتقد بودند که مربی نقش اصلی را در ارزشیابی دانشجویان بر عهده دارد. افراد دیگری که در این زمینه مورد اشاره قرار گرفتند، پرستاران بالین و خود دانشجویان بودند که مشارکت کنندگان چال شهایی را در این زمینه مطرح نموده و صلاحیت و توانایی این افراد جهت شرکت در ارزشیابی دانشجویان را مورد بحث قرار دادند. بدیهی است که استفاده از روش ارزشیابان متعدد در ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری دارای جنبه های مثبتی می باشد، اما انجام صحیح آن نیاز به زمینه سازی مناسب، برنامه ریزی و آمادگی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Multi-rater Evaluation in the Clinical Evaluation of Nursing Students:Instructors` Experiences and Viewpoints
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In clinical nursing education, evaluation is mostly the instructors` responsibility. This process causes challenges for both instructors and students. It seems that, a way to confront these challenges is to use multi-rater evaluation. The aim of this study is to investigate the experiences and viewpoints of nursing instructors of multi-rater evaluation in the clinical evaluation of nursing students. Method: This is a qualitative, descriptive study. Study samples were 14 nursing faculty members from nursing schools of Medical Sciences Universities in Tehran. They were selected by purposive sampling to the point of data saturation. Data was gathered through semistructured interviews. Data was analyzed by latent qualitative content analysis. First, each interview was read several times and the meaning units were found. Then, coding was done. Codes were categorized based on their similarities and themes, and created the categories. Results: Data analysis showed 3 themes including instructors centralization, challenges, and ability. Conclusion: The results of the current study showed most participants believed that the instructors have the most important role in student evaluation. Among other people, clinical nurses and students were also mentioned the participants argued about some challenges these groups face and discussed their ability to participate in the evaluation. It is obvious that multirater evaluation, in the clinical evaluation of nursing students, has positive aspects, but implementing this method needs planning and preparation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهرنوش پازارگادی | mehrnoosh pazargadi
school of nursing amp;amp; midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, valie asr ave, cross niayesh ave, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تقاطع خیابان نیایش و خیابان ولیعصر، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

طاهره اشک تراب | tahereh ashktorab
school of nursing amp;amp; midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, valie asr ave, cross niayesh ave, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تقاطع خیابان نیایش و خیابان ولیعصر، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

شراره خسروی | sharareh khosravi
school of nursing amp;amp; midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, valie asr ave, cross niayesh ave, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تقاطع خیابان نیایش و خیابان ولیعصر، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-94-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات