این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
International Journal of Maritime Technology
، جلد ۴، شماره ۶، صفحات ۱-۱۱
عنوان فارسی
تاثیر ابعاد هندسی بدنه سکوی پایه کششی در پاسخ سازه تحت اثر امواج
چکیده فارسی مقاله
سکوی پایه کششی (TLP) بعنوان یک سازه مناسب برای استخراج نفت در اعماق زیاد، شامل بخشهای پی، تندونها، رایزرها، بدنه و عــرشـــــه می باشدکه در بین آنها بدنه (HULL) از نظر نیروهای هیدرودینامیکی، وزن و هزینه بسیار حائز اهمیت میباشد. بدنه از ستونهای قائم، پنتون های افقی و مهاربندها با مقطع دایروی، مستطیلی یا مربعی تشکیل میشود. در طراحیهای اخیر و بهبود یافته بدنهTLP از پوستههای استوانهای با قطر بزرگتر برای ستونها و پنتونها که دارای حلقههای سخت کننده محیطی و تیرهای فرعی طولی برای کنترل بهتر، پایداری بیشتر سازه و مقاومت در برابر آسیب هستند، استفاده میشود. با توجه به اینکه یکی از نیروهای اصلی وارد بر بدنهTLP ناشی از نیروی امواج میباشد، ابعاد هندسی بدنه میتواند عامل مهمی در عملکرد بهینه و همچنین صرفه جویی اقتصادی در یک سکوی TLPباشد. در این رابطه می توان با ارائه نسبتهای هندسی مناسب در بدنه، به روند طراحی اولیه کمک نمود به نحویکه عملکرد و ایمنی بهتری را انتظار داشت. در این مقاله اثر پارامترهای بی بعد هندسی بدنه TLP مانند نسبت حجم ستونها به حجم کل بدنه و اثر پارامترهای زاویه تابش موج و تعداد ستون در یک سکوی اجرا شده با تغییر ابعاد هندسی بدنه و با ثابت قرار دادن پارامتر های حجم کل بدنه، حجم مستغرق بدنه، پیشکشیدگی تندونها و وزن بدنه، تحت اثر امواج حداکثری با استفاده از نتایج نرم افزارABAQUS، مورد بررسی قرار گرفته و حدود مناسب ابعاد اولیه پیشنهاد گردیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
**The Effect of TLP’s Hull Geometry on The Platform Responses Under Waves
چکیده انگلیسی مقاله
Tension leg platforms are compliant structures for oil extraction in deep water consisting of hull, deck foundation, tendons and risers. The hull is very important part of a TLP from functionality, weight and cost point of views that is made of vertical column and horizontal pontoon with circular and rectangular sections. The hull geometry plays very important rule in optimum action of the structure. The ratio of columns volume to total volume ( ), that is the function of pontoon length ( ), column length ( ), pontoon diameter ( ), column diameter ( ), is an important parameter in structure response against waves loading. In the present research a parametric study has been carried out to investigate the effect of hull geometry on TLP’s responses under wave attack. A wide range of geometric parameters have been considered. A number of models have been set up by changing pontoon length, column length, pontoon diameter and column diameter. In these models the displacement volume, total volume and tendons’ tension were kept constant. Then the structural models were analyzed under wave load using a finite element software. In this paper, results of this parametric study is presented and discussed. Based on these results, appropriate range of dimensionless geometry parameters are proposed for conceptual design of TLPs hull.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
TLP, Tendon, Hull Geometry, Wave Loading
نویسندگان مقاله
بهزاد حبیبی | behzad habibi
tarbiat modarres university
دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
مهدی شفیعی فر | mehdi shafiefar
tarbiat modarres university
دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://www.ijmt.ir/browse.php?a_code=A-10-1-36&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
Offshore Structure
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات