این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اقتصاد کشاورزی و توسعه، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۱۰۵-۱۲۰

عنوان فارسی بررسی قدرت بازاری در زنجیره بازاریابی گوشت قرمز ایران
چکیده فارسی مقاله شناسایی رفتار تعیین قیمت در بازار محصولات کشاورزی، از مباحث اساسی در بازاریابی است؛ زیرا نوع ساختار بازار(رقابتی و غیررقابتی) بر مقدار تولید و قیمت محصولات کشاورزی و در نتیجه، بر منافع گروه‌های مختلف جامعه اثرگذار است. این پژوهش با استفاده از داده‌های ماهانه سالهای1377 -1383 ضمن براورد الگوی حاشیه بازاریابی گوشت قرمز(گوشت گاو و گوسفند)، به سنجش و براورد قدرت بازاری در سطوح مزرعه و خرده‌فروشی این محصولات پرداخته است. یافته‌های تحقیق نشان ‌می‌دهد که رفتار تعیین قیمت در بازار سطوح مزرعه و خرده‌فروشی گوشت گاو و گوسفند ایران رقابتی است و شواهدی از قدرت بازاری در این سطوح بازاریابی برای این محصولات در دست نیست. طبقه‌بندی JEL : D41, D43
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قدرت بازاری، زنجیره بازاریابی، گوشت قرمز، ایران

عنوان انگلیسی Market Power Model in Iranian Red Meat Marketing Chain
چکیده انگلیسی مقاله Identification of price determination conduct in agriculture commodities market is an important problem in marketing process because market structure and conduct conditions (competitive or non-competitive) can affect produced agriculture commodity, and thereby can affect surpluses of different groups of society. Utilizing monthly data for 1998-2005, marketing margin model of beef and lamb are estimated and then market power in farm and retail levels are evaluated. Results imply that there is competitiveness in farm and retail levels of beef and lamb. JEL Classification: D41, D43
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدصفدر حسینی |


اکرم عباسی فر |


حبیب شهبازی |



نشانی اینترنتی http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-201&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات