این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
اقتصاد کشاورزی و توسعه
، جلد ۲۳، شماره ۸۹، صفحات ۴۷-۷۱
عنوان فارسی
تحلیل بازار واردات پرتقال در ایران
چکیده فارسی مقاله
واردات میوه در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته و در این میان پرتقال یکی از مهمترین میوههای وارداتی ایران بوده است. در این تحقیق، با استفاده از دادههای فصلی (سهماهه) طی تابستان 1384 تا زمستان 1389 و الگوسازی اقتصادسنجی تقاضای وارداتی پرتقال با استفاده از معکوس سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل بررسی و با استفاده از مدل تقاضای باقیمانده، ساختار بازار واردات ایران با هریک از کشورهای عمده صادرکننده پرتقال بهطور جداگانه مطالعه شده است. بر اساس نتایج حاصل از کششهای خودمقداری، کشورهای امارات و مصر و آفریقای جنوبی نسبت به افزایش مقدار واردات پرتقال حساسیت کمی را دارند در حالیکه کشور ترکیه نسبت به افزایش مقدار واردات واکنش بیشتری را نشان میدهد. بر پایه نتایج کششهای تقاطعی مقداری مشخص شد که کشورهای صادرکننده پرتقال به ایران جانشینهای ضعیفی برای یکدیگرند و طبق نتایج حاصل از مدل تقاضای باقیمانده، در بازار واردات پرتقال ایران از مصر درجاتی از انحصار وجود دارد و با افزایش سهم بازار برای دیگر کشورها میتوان انحصار موجود در بازار واردات پرتقال ایران از مصر را از بین برد. طبقه بندیJEL: Q13,Q17
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Analysis of the Orange Import Market in the Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Import of fruits has increased dramatically in recent years and orange is one of the main imported fruits. This study has evaluated import demand of orange and the structure of import market of Iran with each of the major partner countries, applying Inverse Almost Ideal demand system (IAIDS) and residual demand model respectively, using the seasonal data during the summer of 2005 until winter 2010 and seasonal econometrics modeling. The results indicate that, base on the own elasticity, United Arab Emirates, Egypt and South Africa have low sensitivity to any change in import quantity of orange, whereas Turkey show more sensitivity rather than other countries. The results of cross elasticity show that exporter countries of orange to Iran are weak substitutes for each other and according to the results of residual demand model there is some degrees of monopoly in Iran´s orange import market with Egypt, In order to eliminate the monopoly of Egypt exporters at Iran´s orange import market, it is possible to increase the market share of other countries. JEL Classification: Q14, Q13 Keywords: Orange, Almost Ideal Demand System (IAIDS), Residual Demand Model, Iran
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیده سمانه عباس میری | s s abbasmiri
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
سید ابوالقاسم مرتضوی | s a mortazavi
استادیار گروه اقتصاد کشاروزی دانشگاه تربیت مدرس
امیر حسین چیذری | a h chizari
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-218&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات