این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۱۴۳-۱۶۵

عنوان فارسی بررسی رابطه و تاثیر طرح بازاریابی بر بهبود عملکرد بازاریابی در صنعت پتروشیمی
چکیده فارسی مقاله طرح بازاریابی، ابزاری بسیار توانمند برای دست‌یابی به اهداف سازمان، بهره‌گیری از فرصت‌های بازار و مواجهه‌ی اثربخش با رقبا است. یک طرح بازاریابی برای پیش‌برد اهداف تجاری، مدیریت کارا و اثربخش بازاریابی هر سازمانی الزامی است. یک ابزار معتبر برای سنجش اهمیت طرح بازاریابی هر شرکتی، بررسی عملکرد بازاریابی آن شرکت می‌باشد. عملکرد بازاریابی یکی از مهم‌ترین ابزارهای سنجش موفقیت سازمان است، زیرا کلید دست‌یابی به بهبود، نیازمند ارزیابی و سنجش مداوم عملکرد بازاریابی است. برای گردآوری داده‌ها در این پژوهش از دو پرسش‌نامه‌ی مجزا استفاده شده است و جامعه‌ی آماری این مطالعه، شامل مدیران و سرپرستان شرکت پتروشیمی اراک است. پرسش‌نامه ها در نمونه ای به تعداد 200 نفر توزیع شده است. در این مطالعه ابتدا مقیاسی چندبعدی جهت سنجش عملکرد بازاریابی و طرح بازاریابی در صنعت پتروشیمی ارائه شده است. سپس تاثیر طرح بازاریابی بر عملکرد بازاریابی و ابعاد آن با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج بدست آمده، ابعاد طرح بازاریابی عبارتند از: تجزیه و تحلیل موقعیت، شناسایی بازار هدف، اهداف و مقاصد بازاریابی، راهبرد بازاریابی، تدبیرهای بازاریابی، پیش بینی بازاریابی و اجرا و کنترل. ابعاد سنجش عملکرد بازاریابی نیز عبارتند از: ارتقای فروش، توسعه‌ی سهم بازار و بهبود مدیریت بازار. هم‌چنین نتایج نشان داده است طرح بازاریابی در صنعت پتروشیمی، بر عملکرد بازاریابی شرکت تاثیر مثبت، قابل توجه و معناداری دارد. هم‌چنین تاثیرات طرح بازاریابی بر هریک از ابعاد عملکرد بازاریابی یعنی ارتقای فروش، توسعه‌ی سهم بازار و بهبود مدیریت بازار نیز مثبت، معنادار و بسیار مطلوب است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Marketing Plan on Performance Improvement of Petrochemical Industry
چکیده انگلیسی مقاله Marketing plan is a powerful tool to achieve organizational objectives, seize the opportunities and successfully compete with the rivals. A marketing plan is mandatory to advance the commercial objectives and efficient management in any organization. A reliable tool for evaluating the significant role of a corporation's marketing plan would be its marketing performance assessment. Marketing performance amelioration is the key to accomplish constant improvement. Two separate questionnaires were designed to collect data. The statistical population of the research consists of Arak Petrochemical Company's directors and supervisors out of whom a sample of 200 persons was selected to fill out the questionnaires. At first, a multidimensional scale was devised to evaluate marketing performance and plan in petrochemical industry. Later, the effect of marketing plan on marketing performance and its dimensions was investigated through structured equation modeling. According to the findings, the dimensions of marketing plan include analysis of situation, target market identification, marketing objectives, marketing strategies, marketing tactics, and marketing prediction, execution and control. Moreover, the dimensions of marketing performance evaluation consist of sale promotion, market share development, and market management improvement. In addition, the findings also revealed that marketing plan has a considerably positive and significant effect on marketing performance of the corporation. Finally, it was demonstrated that the effect of marketing plan on each dimension of the marketing performance was significant and positive.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل ملک اخلاق | esmail malek akhlagh
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

اسماعیل رمضانپور | esmail ramezanpour
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

صدیقه ایزدیار | seddigheh izadyar



نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-421&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات