این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
روانسنجی پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ارزیابیهای مداوم آموزش و یادگیری بالینی در پرستاری مستلزم استفاده از ابزارهای معتبر و پایا میباشد.لذا این مطالعه با هدف رواسنجی "پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری" طراحی گردید. روش بررسی: در پژوهش توصیفی حاضر نمونهگیری به روش تصادفی ساده از میان دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی و دانشگاه آزاد اسلامی یزد انجام گرفت: روایی صوری کیفی به روش مصاحبه و روایی صوری کمی با استفاده از نمره تاثیر آیتم (IS) توسط ده نفر از دانشجویان پرستاری، شاخص روایی محتوا (CVI) به روش والتز و باسل توسط ده نفر از اساتید پرستاری، بررسی همسانی درونی با استفاده از ضریب آلفاکرونباخ و ثبات ابزار با انجام آزمون مجدد توسط 20 نفر از دانشجویان پرستاری بررسی و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استباطی توسط نرم افزارSPSS V.16 انجام شد. نتایج: "پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری" (امامی و همکاران 1393) شامل 89 گویه در هفت حیطه از روایی صوری کیفی و کمی مناسبی برخوردار بود. IS تمام گویه ها بیش از 5/1، CVI تکتک گویه ها بیش از 7/0 و CVI کل پرسشنامه (CVI-S) برابر 88/0 تعیین گردید. ضریب آلفاکرونباخ حیطه ها بین 91/0-81/0 و کل پرسشنامه 96/0، ضریب همبستگی پیرسون حیطهها بین 94/0-80/0 و کل پرسشنامه برابر 96/0 محاسبه گردید. نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل "پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری" دارای اعتبار و پایایی مناسب بوده و میتواند در ارزیابیهای مداوم آموزش و یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری به عنوان یک ابزار جامع، معتبر و پایا مفید واقع گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پرسشنامه، پرستاری، روانسنجی، یادگیری بالینی
عنوان انگلیسی
Psychometrics of
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:Continuous assessment of clinical education and learning in nursing requires valid and reliable tools. This study aimed to assess psychometrics of "the Clinical Learning Factors Questionnaire for nursing students". Methods:In the present descriptive study simple random sampling was used to recruit nursing students and educators at Sadoughi University of Medical Sciences and Islamic Azad University of Yazd. Face validity was assessed using interviews and quantitative face validity by calculating impact score (IS) in ten nursing students. Content validity index (CVI) was determined using Waltz and Basel method by ten Nursing Faculty academics. The internal consistency according to Cronbach's alpha coefficient for calculating internal consistency and test-retest for determination of stability was tested on 20 nursing students. Data were analyzed using descriptive and analytical statistics by SPSS V.16. Results: The Clinical Learning Factors Questionnaire for Nursing Students included 89 items in seven sub-scales. The qualitative and quantitative face validity were assessed and determined acceptable. The IS of all items of the questionnaire was greater than 1.5, CVI of all items was more than 0.7 and CVI of the whole questionnaire (CVI-S) was determined 0.88. The Cronbach's α coefficient of the seven subscales was 0.81-0.91 and for the whole questionnaire was 0.96. The Pearson correlation coefficient of the subscale was calculated 0.80-0.94 and for whole questionnaire was 0.96. Conclusion: Based on the findings of this study, the Clinical Learning Factors Questionnaire for nursing students has appropriate validity and reliability. This questionnaire can be used in education assessment and in evaluating clinical learning of nursing students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Questionnaire, nursing, psychometric, clinicallearning
نویسندگان مقاله
مهناز امامی میبدی | mahnaz emami meybodi
medical education, dept. of midwifery, faculty of nursing amp;amp; midwifery,shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
مسعود میرزایی | masoud mirzaei
associate professor,yazd cardiovascular research center, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
فوق دکتری مشاوره و درمان بیماری های مزمن، مرکز تحقیقات قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
تهمینه فرج خدا | tahmineh faraj khoda
ph.d in reproductive health, research center for nursing and midwifery care, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دکتری بهداشت باروری، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
کامران سلطانی عربشاهی | kamran soltani arab shahi
internal medicine specialist, dept of medical education, center for educational research in medical sciences, faculty of medicine iran university of medical sciences, tehran, iran
متخصص بیماری های داخلی، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش در علوم پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-466-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات