این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۳

عنوان فارسی بررسی همبستگی هوش معنوی با برخی از عوامل جمعیت شناسی و آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: هوش معنوی نوعی سازگاری و رفتار حل مشکل است که فرد را در جهت هماهنگی با پدیده های اطراف و دستیابی به یکپارچگی درونی و بیرونی یاری می نماید و باعث بهبود عملکرد می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی هوش معنوی با برخی از عوامل جمعیت شناسی و آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی-همبستگی در سال 1390 روی 282 نفر از دانشجویان علوم پزشکی با روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه مشخصات جمعیت شناسی و آموزشی و پرسشنامه هوش معنوی شامل چهار حیطه "تفکر عمومی و اعتقادات"، "توانایی مقابله با مشکلات"، "سجایای اخلاقی" و "خودآگاهی، عشق و علاقه" انجام شد. اعتبار این پرسشنامه از طریق اعتبار ملاکی و پایایی آن با استفاده آلفای کرونباخ 85/0 مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 با سطح معنی داری (05/0P<) انجام شد. یافته ها: میانگین سن افراد شرکت کننده در پژوهش 70/1±17/20 سال و 76 درصد آنان مونث بودند. میانگین و انحراف معیار نمره هوش معنوی واحدهای مورد پژوهش 43/0±46/2 از پنج امتیاز لیکرت بود. همچنین میانگین و انحراف معیار "تفکر عمومی و اعتقادات" 56/0±13/2، "توانایی مقابله با مشکلات" 62±90/2، "سجایای اخلاقی" 45/0±20/2، "خودآگاهی، عشق و علاقه" 64/0±59/2 بود. اگرچه میانگین نمره هوش معنوی دانشجویان پسر 36/0±58/2 اندکی از دانشجویان دختر 28/0±51/2 بیشتر بود، اما تفاوت آماری معنی داری بین دو جنس مشاهده نشد. بین متغیرهای سن، وضعیت تاهل، قومیت، رشته تحصیلی و معدل با نمره هوش معنوی ارتباط آماری معنی داری یافت نشد. نتیجه گیری: میانگین نمره هوش معنوی دانشجویان در حیطه "توانایی مقابله با مشکلات" بیشترین نمره را نسبت به سایر ابعاد دارا بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، معنویت، دانشجو، هوش.

عنوان انگلیسی Correlation of spiritual intelligence with some of demographic and educational factors among the students of Golestan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Spiritual intelligence offer adaptation, internal and external integrity, environmental harmony and problem solving. The medical students are potential workforce of future in medical and caring areas hence it is essential to assess the spiritual intelligence in this group of academics to improve the quality of clinical care. The aim of the study was to investigate correlation of spiritual intelligence with some of demographic and educational factors among the students of Golestan University of Medical Sciences. Materials and Methods: This descriptive correlational study was conducted in 2011 on 282 medical and paramedical students of the university who entered the study through simple random sampling. The data gathered by a demographic questionnaire and "Spiritual Intelligence Questionnaire" that cover four main domains "general thoughts and beliefs”, “ability of dealing with problems”, “spiritual traits”, “self- awareness and compassion". The validity of questionnaire was confirmed with criterion- related validity and the reliability of questionnaire was obtained with alpha Cronbach coefficient of 0.85. The data was analyzed with SPSS /16 using descriptive and analytical statistical tests. The significance level of test was considered as P< 0.05. Findings: The mean age of the participants was 20.17±1.70 year old and 76 percent of them were female. The average spiritual intelligence score from 5 likert score in four domains was 106.65±13.93 from 222. The mean and standard deviation of each four domain respectively in "general thoughts and beliefs” was 2.13±0.56, in "ability of dealing with problems” was 2.90±0.62, in “spiritual traits” had value of 2.20±0.45 and finally in ”self- awareness and compassion” standard deviation was 2.59±0.64. Although the average spiritual intelligence score in male students (2.58±0.36) was slightly higher than the one in female students (2.51±0.28), however this was not statistically significant (p=0.15). There was also no significant correlation between age, sex, marital status, ethnicity, major of study and grade point average with spiritual intelligence. Conclusion: The mean average of spiritual intelligence of students of Golestan University in "ability of dealing with problems" domain was higher than other domains. The study draws our attention to issue of spiritual intelligence, which is a fundamental concept in delivering comprehensive care. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Spiritual intelligence, Spirituality, Student, Intelligence.

نویسندگان مقاله سامیه غنا | s ghana
، دانشکده پرستاری و مامایی بویه، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

لیلا مهستی جویباری | lm jouybari
، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی بویه، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

سید حمید شریف نیا | sh sharif nia
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

میترا حکمت افشار | m hekmatafshar
، دانشکده پرستاری و مامایی بویه، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

اکرم ثناگو | a sanagoo
مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی بویه، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

مریم چهره گشا | m chehregosha
مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی بویه، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-107-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات