این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۲۵-۳۱
عنوان فارسی
میزان آمادگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرای مدیریت کیفیت جامع درآموزش علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: مدیریت کیفیت جامع در آموزش پزشکی روش مدیریتی چند مرحله ای است که فرآیند های یاددهی-یادگیری را مورد تأکید قرار می دهد. از اساسی ترین گام هادر مراحل اجرای آن، آمادگی مدیران آموزشی است که عهده دار برنامه ریزی و اجرای اقدامات اصلاحی هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین آمادگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرای مدیریت کیفیت جامع درآموزش پزشکی انجام پذیرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه ی توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه مدیران دخیل در آموزش علوم پزشکی شاغل در دانشگاه (300 نفر) بود. 221 نفر بر اساس جدول مورگان (Morgan)، و به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها "پرسشنامه آمادگی برای اجرای TQM" (Preparation for Implementation of TQM Questionnaire) بود که با مرور مطالعات مربوطه با 21 عبارت طراحی شد. اعتبار محتوای پرسشنامه با نظر 10 نفر از متخصصان و پژوهشگران TQM تایید شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 86/0=α محاسبه شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 17 و روش های آماری تی مستقل، فریدمن و همخوانی مجذور کای تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آمادگی برای اجرای TQM به مفهوم کلی و در هریک از نشانه های 8 گانه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیش از حد متوسط و نسبتاً بالا بود. نشانه به کارگیریTQM در کردار مدیران، بالاترین و تخصیص منابع، پایین ترین رتبه از نظر میانگین در میان 8 نشانه بود. به کارگیریTQM در گفتار مدیران، اعطای پاداش به کارکنان، تلاش های منسجم و هماهنگ تیم مدیریت، زمان اختصاص یافته جهت نشر TQM، تدوین برنامه های روشن و مشارکت کارکنان دررتبه های دوم تا هفتم قراردارد. نتیجه گیری: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستر اجرایی نسبتاً مناسبی برای اجرای مدیریت کیفیت درآموزش پزشکی فراهم شده و دانشگاه قابلیت ورود به مرحله ی بالاتری از مراحل اجرای TQM را داراست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش علوم پزشکی، مدیریت کیفیت جامع.
عنوان انگلیسی
Preparation of Mashhad University of Medical Sciences for implementation of Total Quality Management
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Total Quality Management in medical training is a multi-step management method which recognizes the teaching-learning processes. Preparation of faculty managers, who are responsible for planning and taking the corrective actions, is the most fundamental step in the process of its implementation. The aim of this study was to determine preparation of Mashhad University of Medical Sciences for implementation of Total Quality Management. Materials and Methods: In this descriptive study, sample size was selected among all the managers or faculty members at the university’s medical science school (300). 221 samples were selected by using Morgan’s table and convenience method. Data was collected by “Preparation for Implementation of TQM Questionnaire” with 21 items which was developed by review of literature. Validity of the questionnaire was confirmed by 10 experts and researchers in TQM. Reliability was measured by using Cronbach alpha (α=0.86). The data was analyzed using the SPSS/17, statistical method of independent T-test, Friedman and chi square methods. Findings: The results showed that ability to implement TQM in both the overall and also in each of eight symptoms were above the average and relatively high at the Mashhad University of Medical Sciences. The TQM-factor use-measure of managers’ moralities and material/resource assignments were the highest and lowest respectively. The results also showed that TQM, managers’ speech, employees’ recognition awards, organized management’ team endeavors and efforts, specific allotted time to TQM fact/fundamentals issuance, distinct program development and employee involvement ranked from the second to seventh. Conclusion: Mashhad University of Medical Sciences seems to have well established basis for the implementation of TQM in medical education. As a result, this university has the potentials to enter the higher levels of TQM implementation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Medical Sciences Education, Total Quality Management.
نویسندگان مقاله
محمود اکرامی | m ekrami
department of management, faculty of humanities, payame noor university, tehran,
گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور مرکز، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
فهیمه یاری | f yari
payame noor university, tehran, iran.
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور مرکز، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
سمیه رجب زاده | s rajabzadeh
payame noor university, tehran, iran.
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور مرکز، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-101-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت تیروی انسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات